درباره

حاجی محمد ابراهیم حبیب‌یار فرزندِ حاجی عبدالحمید به تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۴۶هـ.ش. در ولسوالی زیبای اناردرۀ ولایتِ فراه در یک خانوادۀ متدین و مذهبی چشم به جهان گشود. ایشان بعد از سپری‌نمودن دوران کودکی در سال ۱۳۵۷هـ.ش. رهسپار ولایت نیمروز شد و در آنجا به تجارت پرداخت. بعد از مدتی زندگی و تجارت در نیمروز، راهی ولایت هرات و سپس در کابل سکنی گزید و در آنجا تجارتش را گسترش داد.   ایشان، که اکنون در کشورِ امارات به کار تجارت شاغل است، شخصیتی خَیِّر، وطن‌دوست و بخشنده است. از جملۀ فعالیت‌های خیرخواهانۀ ایشان می‌توان به این موارد اشاره‌کرد: تهیه و توزیع مواد غذایی به ده‌ها هزار خانوادۀ بی‌بضاعت در هر سال؛ کمک به ۴۰۰ زوج جوان در زمینۀ تأمینِ مخارج جهزیه و عروسی و نیز
فراهم نمودن زمینۀ تحصیل برای جوانان مستعد و فرهیخته در خارج از کشور و تأمین مخارج شان.


بنیاد خیریه حبیبیار

بنیادِ خیریۀ حاجی محمد ابراهیم حبیب‌یار در سال ۱۳۹۳ هـ.ش. توسط حاجی محمد ابراهیم فرزندِ حاجی عبدالحمید حبیب‌یار با همکاری شورا و نهاد خیریۀ مردمِ اناردره در ولایات هرات، نیمروز و فراه، تأسیس و هم‌زمان شروع به فعالیت نمود؛ اما جواز فعالیت خود را در اواخر سال ۱۴۰۰ هـ.ش. اخذ نموده است.

تنها تمویل‌کنندۀ این بنیادِ خیریه، حاجی محمد ابراهیم حبیب‌یار می‌باشد. این نهادِ خیریه، مستقل بوده و به هیچ فرد یا گروه سیاسی وابسته نمی‌باشد. فعالیت‌های این نهاد در زمینه‌های توسعۀ علم و فرهنگ و کمک‌های بشردوستانه و نیز زدون فقر از کشور متمرکز می‌باشد. به باورِ این نهاد، فعالیت در زمینه‌های فوق، باعث رشد، آبادانی و پویایی سرزمین ما می‌شود؛ لذا این نهاد می‌کوشد تا در آینده‌های نزدیک، فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود را انکشاف داده و در جهت توسعۀ علم و دانش در این کشورِ رنج دیده، برنامه‌های مؤثرتری را روی دست گیرد.

از جملۀ فعالیت‌های این بنیاد می‌توان به توزیع مواد خوراکی و غیرخوراکی از قبیل: آرد، برنج، روغن، شکر، چای‌خشک و پودر برای هشت تا ده هزار خانوادۀ بی‌بضاعت در نخستین‌ سال‌های تأسیس، همکاری در زمینۀ برگزاری عروسی دسته‌جمعی جوانان مستحق و نیز فرستادن محصلان فرهیخته و با استعداد به بورسیه‌های تحصیلی در کشور‌های ترکیه، هند و پاکستان اشاره کرد.

این بنیاد خیریه تا سال ۱۴۰۰ هـ.ش. برای بیش از ۴۰۰ زوج جوان در ولایت‌های هرات، نیمروز و فراه، که توانایی برگزاری محفل عروسی خود را نداشتند، محفل عروسی برگزار نمود و علاوه بر آن، به هر زوج بالغ بر ۶۰۰۰۰ افغانی جهیزیه تهیه نموده است.

در سال ۱۴۰۱ هـ.ش. دامنۀ کارِ این بنیاد وسیع‌تر شد و ولایات هرات، کابل، فراه، نیمروز و بادغیس را زیر پوشش گرفت. در این سال برای پنجاه هزار خانوادۀ بی‌بضاعت مواد غذایی چون: آرد پنجاه‌کیلویی، برنج بیست و پنج‌کیلویی و روغن ده لیتره از سوی این نهاد توزیع شد. حاجی محمد ابراهیم حبیب‌یار در دبی، دهلی، کابل و هرات صاحب مارکت‌های تجارتی می‌باشد. همچنین ایشان مارکت سهامی افغانستان را، که سهامداران آن صرافان هرات می‌باشند، طراحی نموده که بعد‌ها ساخته‌خواهد‌شد. درضمن، یک شفاخانه مجهز و کمپلکس، که دارای ۴۰۰ بستر می‌باشد، به کمک مالی ایشان در مقابل شفاخانۀ لقمانِ حکیم در ولایت هرات در دست ساخت است.


آدرس بنیاد در ولایات

#آدرسشماره تماس
1هرات خراسان مارکت۰۷۹۴۱۳۷۱۶۱
2فراه۰
3نیمروز۰